-
چهارشنبه, ۸ مرداد ۱۳۹۹، ۰۷:۴۱ ب.ظ
اسم خاص و مشهور: قرآن.
نام های دیگر: کتاب، ذکر، فرقان، تنزیل.[1]
نامی که مسلمانان بر آن گذاشته اند: مصحف.[2]
القاب و صفات: کریم، مجید، حکیم، مبین و ...[3]
(اسماء و صفات متعددی برای قرآن ذکر شده است که در انتها به مواردی از آنها اشاره می کنیم.)
فرستنده: الله عزَّ اسمه.
گیرنده: پیامبر اسلام حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله.
کیفیت وحی: مستقیم، ندای غیبی، به واسطه فرشته وحی.[4]
فرشته واسطه وحی: حضرت جبرئیل علیهالسلام.[5]
زبان:عربی.
سال نزول:609میلادی.[6]
آغاز نزول: بیست هفتم ماه رجب، 13 سال قبل از هجرت.[7]
مکان نزول آیات ابتدایی: غار حراء. [8]
نزول دفعی: ماه مبارک رمضان، در شب قدر.[9]
محل نزول: مکه مکرمه - مدینه منوره.
مدت نزول : 23 سال.[10]
محتوای کلی قرآن:
1. معارف دین و اثبات توحید و نبوّت و معاد؛
2. احکام و قوانین شرع مقدّس؛
3. قصص و امثال. [11]
سیمای قرآن کریم
تعریف
قرآن در لغت از ریشه «قرأ» در اصل مصدر است به معنای خواندن[12] و در اصطلاح عبارت است از کلام و معجزه ای الهی که برای هدایت بشر توسط جبرئل امین بر پیامبر اسلام حضرت محمد صلی الله علیه وآله نازل گردیده و با املاء و نقل متواتر ایشان در مصاحف به نگارش درآمده و به عنوان کتاب آسمانی مسلمانان معرفی شده است.[13]
تقسیمات قرآن
سوره و تقسیمات آن
معناى لغوى و اصطلاحی سوره
صاحب قاموس معناى لغوى سوره را چنین بیان مىدارد:
سوره به معنى منزلت و مقام است. و سورۀ قرآن مفهومى شناخته شده است، زیرا هر سوره از قرآن مستقل از سورۀ دیگر و به مثابه منزلتى پس از منزلت دیگر است. و یا سوره به معنى بزرگى و بناى بلند و حسن زیاد، علامت، ردیف سنگ یا خشتى از دیوار است[14] .[15]
و در اصطلاح «سوره»، بخشى از آیات قرآنى مىباشد که داراى آغاز و انجامى است. بعضیها گفتهاند: «سوره بخشى از آیات قرآنى است که بین دو بسمله قرار گرفته باشد».[16]
اولین سورۀ کامل نازل شده: سورۀ حمد.[17]
اولین سورهای که پیامبر آشکار ساخت: سورۀ نجم.[18]
آخرین سورۀ کامل نازل شده: سورۀ نصر.[19]
طولانیترین سورۀ نازل شده: سورۀ بقره.[20]
کوتاهترین سورۀ نازل شده: سورۀ کوثر.[21]
سورۀ بدون بسم الله: سورۀ توبه.[22]
سوره ای که دو بسم الله دارد: سورۀ نمل.[23]
سوره ای که در تمام آیات آن لفظ شریف «الله» وجود دارد: سورۀ مجادله.[24]
تعداد کل سورههای قرآن: 114 سوره.[25]
تعداد سورههای مکی: 86 سوره.[26]
تعداد سوره های مدنی: 28 سوره.[27]
سورهای که سه بار خواندن آن حکم ختم کل قرآن را دارد: سورۀ اخلاص (قل هو الله احد).[28]
سورهای که أمالکتاب (مادر قرآن) لقب دارد: سورۀ فاتحه (الحمد).[29]
سورهای که به قلب قرآن لقب دارد: سورۀ یس.[30]
سورهای که به عروس قرآن لقب دارد: سورۀ الرحمن.[31]
دستهبندی حجمی سورهها
از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله روایت شده که فرمود: «به من به جاى تورات «السبع الطول» و به جای زبور «المئین» و به جای انجیل «المثانى» عطا شده است. و به «مفصّل» برتری یافتم.»[32]
بنابراین دانشمندان سورههاى قرآن را به چهار دسته بزرگ تقسیم کردهاند:
1. السّبع الطّول [33]
هفت سوره بلند.
بیشتر این هفت سوره را چنین دانستهاند:
1. بقره، 2. آلعمران، 3. نساء، 4. مائده، 5. انعام، 6. اعراف، 7. انفال و توبه.
در این صورت دو سوره «توبه و انفال» را یکى شمردهاند[34] . اما سعید بن جبیر هفتمین را سوره «یونس»[35] و حاکم سوره «کهف» مىداند.[36]
2. المئون
سورههائى که در حدود صد آیه دارد:
یونس، هود، یوسف، الحجر، النحل، الکهف، إسراء، انبیاء، طه، المؤمنون، الشعراء، الصافات[37] و یا از سوره إسراء (بنیإسرائیل) تا هفت سوره.[38]
3. المثانى
سورههائى که پس از آن دو دسته قرار مىگیرند، و گفتهاند هفت سوره دومى، یعنى از سوره دهم تا شانزدهم[39] و نیز گفتهاند: «مثانى، قرآن است لاقتران آیة الرحمة بآیة العذاب»، یا آنچه از قرآن مکرر است، یا سوره فاتحه، یا بقره، یا براءة، یا هر سورهاى که از سورههاى طوال و مئین کم و از سورههاى مفصل زائد باشد، یا سوره حج و قصص و نمل و عنکبوت و نور و انفال و مریم و روم و یس و فرقان و حجر و رعد و سبا و ملائکه و ابراهیم و ص و محمد و لقمان و غرف و زخرف و ق و مؤمن و سجدة و احقاف و جاثیه و دخان و احزاب[40] ».
4. المفصّل
سورههائى که در آخر قرآن قرار گرفتهاند چون کوچک و کوتاه هستند و زیاد با بسمله از هم جدا شدهاند، مفصل نامیده شدهاند، و یا از این جهت آنها را مفصل گفتهاند که آیه منسوخه در آنها کم است. در اینکه پایان این سورهها، آخرین سوره قرآن است، میان دانشمندان اتفاق نظر است. ولى در نخستین سوره آن اختلاف کردهاند و دوازده سوره مختلفه را که میان سوره «الصافات» و سوره «و الضحى» قرار گرفته، ذکر کردهاند.[41]
این دسته از سورهها را به سه قسمت تقسیم کردهاند که اگر قول نووى را معتبر بدانیم و اول آن را سوره «الحجرات» بگیریم چنین خواهد بود:
1. طوال:
از سوره الحجرات تا سورة البروج.
2. أوساط:
از سوره الطارق تا سوره البیّنة.
3. قصار:
از سوره الزلزال تا سوره الناس.[42]
دستهبندی مناسبتی سورهها
جز این تقسیم بندى، دسته بندیهاى دیگرى نیز از سورههاى قرآن شده و هر گروهى از سورهها را به مناسبتى نامگذارى خاصى کردهاند. از این قبیل:
1. الممتحنات:
سورههای: فتح، حشر، سجدة، طلاق، قلم، حجرات، ملک، تغابن، منافقون، جمعه، صف، جن، نوح، مجادلة، ممتحنه و تحریم را به جهت تناسب محتوایی و وجود سورۀ ممتحنه در بین آنها ممتحنات می نامند.
2. سور الم [43] :
هفت سوره را که با «الم» شروع مىشود سورههاى «الم» مىنامند:
1. بقره 2. آلعمران 3. اعراف 4. عنکبوت 5. روم 6. لقمان 7. سجدة.
3. سور مسبّحات [44] :
1. اسراء 2. حدید 3. حشر 4. صف 5. جمعه 6. تغابن 7. اعلى.
4. سور حوامیم:
سورههائى که با «حم» آغاز مىگردد:
1. مؤمن 2. فصلّت 3. شورى 4. زخرف 5. دخان 6. جاثیه 7. احقاف.[45]
5. سور الر[46] :
سوره هائی که با «الر» شروع مىشود:
1. یونس 2. هود 3. یوسف 4. رعد 5. ابراهیم 6. حجر.
6. سور حمد:
سورههائى که با «الحمد» شروع مىشود:
1. فاتحه 2. انعام 3. کهف 4. سبا 5. فاطر.
7. سور العتاق [47] :
عتاق جمع عتیق به معنى کهنه است، و در اینجا شاید مراد آنچه در اول نازل شده باشد. سور عتاق عبارتند از:
1. اسراء 2. کهف 3. مریم 4. طه 5. انبیاء.
8. سور عزایم:
سورههائى که سجده واجبه در آنهاست:
1. سجدة 2. فصلت 3. نجم 4. علق.
9. سور قل:
پنج سورهاى که با «قل» شروع مىشود:
1. جن 2. کافرون 3.اخلاص 4. فلق 5. ناس.
10. سور طواسین:
سورههائى که با «طس» و یا «طسم» آغاز مىیابد:
1. شعراء 2. نمل 3. قصص.
11. الزهراوان:
دو سوره «بقرة» و «آلعمران» به جهت کثرت احکام شرعیه و اسماء الهى که دارند را زهراوان[48] مینامند.[49]
12. قرینتین:
دو سوره «انفال» و «براءة» را که پشت سر همدیگر قرار گرفته و قرین یکدیگرند، چنین خواندهاند.
13. المعوذتین:
دو سوره آخر قرآن (الفلق و الناس) که هر دو با «قل اعوذ» شروع مىگردد.[50]
[1]- درسنامه علوم قرآنى، ص 37.
[2]- تاریخ قرآن(رامیار)، ص 11.
[3]- پرسمان علوم قرآنى، ص 18.
[4]- قرآن در اسلام، ص 150.
[5]- پرسمان علوم قرآنى، ص 41.
[6]- علوم قرآنى(معرفت)، ص 62.
[7]- همان.
[8]- آشنایى با قرآن، ص 57.
[9]- درسنامه علوم قرآنى، ص 87.
[10]- علوم قرآنى(معرفت)، ص 63.
[11]- سرالبیان فى علمالقرآن، ص 127.
[12]- قاموس قرآن، ج 5، ص 262.
[13]- پژوهش هائى درباره قرآن و وحى، ص 24.
[14] القاموس المحیط، مجد الدین فیروزآبادى، ج 1، ص 55
[15] ترجمه مناهل العرفان فی علوم القرآن،ص ۳۹۷
[16]- درسهایى از علوم قرآنى(طاهرى)، ج 1، ص 306
[17]- تاریخ قرآن(رامیار)، ص 593.
[18]- همان.
[19]- علوم قرآنى(معرفت)، ص 76.
[20]- دایرة المعارف قرآن کریم، ج 5، ص 599.
[21]- قانون تفسیر، ص 127.
[22]- بیان در علوم و مسائل کلى قرآن، ص 579.
[23]- آشنایى با قرآن، ص 23.
[24]- پرسمان قرآنى کودک، ص 48.
[25]- ترجمه الاتقان فى علومالقرآن، ج 1، ص 221.
[26]- درسنامه علوم قرآنى، ص 133.
[27]- همان.
[28]- اطیب البیان فى تفسیر القرآن، ج 14، ص 259.
[29]- آشنایى با علوم قرآنى(رادمنش)، ص 149.
[30]- ترجمه الاتقان فى علومالقرآن، ج 2، ص 489.
[31]- همان، ج 2، ص 490.
[32]- مسند طیالسى شماره 1012؛ مسند احمد: رقم 17049(چاپ حلبى،ج4 ص107)؛ مجمع الزواید هیثمى،ج7 ص158؛ تفسیر طبرى ،ج1 ص34؛ بولاق،ج1 ص100(طبع معارف)؛ التهذیب،ج10 ص153؛ المراسیل ابن ابى حاتم،ص76؛ شرح المسند: حدیث 3676؛ البرهان،ج1 ص258
[33]- الطُوَل بضم طاء و فتح واو جمع «الطولى» مثل الکبر و الکبرى.
[34]- الاتقان فى علومالقرآن، ج1 ص63، نوع هجدهم خاتمه، البرهان،ج1 ص244، مجازالقرآن ص 6.
[35]- تفسیر ابنکثیر در اول سوره بقره ج1 ص64، تفسیر طبرى ،ج1 ص34، بولاق البرهان ،ج1 ص244.
[36]- الاتقان فى علومالقرآن، ج1 ص63، نوع هجدهم، خاتمه.
[37]- همان.
[38]- اصول کافى،ج2 ص601.
[39]- همان.
[40]- منتهىالارب،ج1 ص149، سوره هاى فصلت، شورى، فتح در مجموع این صورتها باید اضافه شود. اللسان ج 18،ص428- 429، تفسیر طبرى،ج1 ص103 (طبع معارف)؛ الاتقان، ج1 ص63؛ غریبالقرآن ابنقتیبه، ص 35.
[41]- اختلاف در این سوره هاست: الصافات 37؛ الجاثیه 45؛ محمد 47؛ الفتح 48؛ الحجرات 49؛ ق 50؛ الرحمن 55؛ الصف 61؛ تبارک 67؛ الدهر 76؛ الاعلى 87؛ و الضحى 93.
[42]- تاریخ قرآن(رامیار)، ص 595- 594.
[43]- سوره اعراف را هم که با «المص» شروع مى شود جزء آنها شمرده اند.
[44]- سوره اسراء با صیغه مصدر «سبحان» و سوره هاى حدید، حشر و صف با صیغه ماضى «سبّح»، و دو سوره جمعه و تغابن با صیغه مضارع «یسبّح»، و سوره اعلى با صیغه امر «سبّح» شروع مى شود.
[45]- گفته اند که یکى از اسامى پروردگار «حم» است که اسم سوره قرار گرفته و به «حوامیم» جمع بسته مى شود، همچون طس و طواسین. غریبالقرآن ابنقتیبه،ص 36.
[46]- سوره رعد را هم که با «المر» شروع مى شود جزء این سوره ها شمرده اند.
[47]- بخارى از ابنمسعود نقل کرده که رسول خدا درباره بنیإسرائیل و کهف و مریم و طه و انبیاء فرمود: « انّهنّ من العتاق الاوّل، و هنّ من تلادى». البرهان،ج 1 ص 258، مناهل،ج1 ص350.
[48]- زهراوان تثنیه «زهراء» است.
[49]- تفسیر قرطبى،ج4 ص3، منتهىالارب،ج1 ص524.
[50]- تاریخ قرآن(رامیار)، ص 597-596.