-
چهارشنبه, ۸ مرداد ۱۳۹۹، ۰۸:۰۳ ب.ظ
سور مکی و مدنی
هر چند تقسیم سورهها به مکی و مدنی هم یک تقسیم بندی مناسبتی است اما به جهت اهمیت آن به صورت مستقل آورده میشود.
مىدانیم آغاز وحى بر پیامبر اسلام صلىاللّهعلیهوآله در مکه مکرمه بود و تا سیزده سال که حضرت در آن شهر بودند به مناسبتهاى گوناگون- که شأن نزول گفته مىشود- آیات و سورههایى نازل مىشد. این آیات و سورهها را به مناسبت نزول در مکه یا اطرافش مکى مینامند و آنچه بعد از هجرت در مدینه نازل شده مدنى میگویند. در این تقسیمبندى محل نزول وحى ملاک نامگذارى است؛ امّا بعضى زمان نزول را میزان شمردهاند، و آنچه پیش از هجرت[1] نازل شده مکى و آنچه بعد از آن نازل شده- هر چند در بیرون از مدینه بوده- مدنى دانستهاند، مانند آیه 3 سوره مائده[2] که در حجةالوداع در عرفه نازل شد. بالاخره گروهى با توجه به مضمون سوره و مخاطب آیه سورهها را به مکى و مدنى تقسیم کردهاند.
در هر صورت براى پژوهشگر تاریخ قرآن اطلاع از محل نزول آیات- که تا حدى زمان نزول را هم مشخص مىکند- لازم است، زیرا وقوع رویدادها و تاریخ تشریع احکام را روشن مىکند و فقیهان را در استنباط احکام عبادى و حقوقى، و متکلمان را در مباحث کلامى یارى مىرساند و همچنین روشنگر راه مفسران براى تفسیر سخن خدا مىباشد.[ 3]
مشهورترین قول در مورد مکىبودن و مدنىبودن سور قرآن به این شرح است:
سور مکى: الحمد، الانعام، الاعراف، یونس، هود، یوسف، ابراهیم، الحجر، النّحل، الاسراء، الکهف، مریم، طه، الانبیاء، المؤمنون، الفرقان، الشعراء، النمل، القصص، العنکبوت، الروم، لقمان، السجدة، سبأ، فاطر، یس، الصافات، الزمر، غافر، فصّلت، الشورى، الزخرف، الدخان، الجاثیة، الاحقاف، ق، الذاریات، الطور، النجم، القمر، الواقعة، الملک، القلم، الحاقّة، المعارج، نوح، الجنّ، المزمّل، المدثر، القیمة، المرسلات، النبأ، النازعات، عبس، التکویر، الانفطار، المطففین، الانشقاق، البروج، الطارق، الاعلى، الغاشیة، الفجر، البلد، الشمس، اللیل، الضحى، الانشراح، التین، العلق، القدر، العادیات، القارعة، التکاثر، العصر، الهمزة، الفیل، قریش، الماعون، الکوثر، الکافرون، المسد، الاخلاص، الفلق، الناس.
سور مدنى: البقرة، آلعمران، النساء، المائدة، الانفال، التوبة، الرعد، الحج، النور، الاحزاب، محمّد، الفتح، الحجرات، الرحمن، الحدید، المجادلة، الحشر، الممتحنة، الصف، الجمعة، المنافقون، التغابن، الطلاق، التحریم، الانسان، البیّنة، الزلزلة، النصر.[ 4]
تفاوتهاى کلى سوره هاى مکى و مدنى
به حکم بلاغت که سخنگویى به مقتضاى حال و مقام است، میان سورههاى مکى و مدنى تفاوتهاى ظاهرى و معنایى وجود دارد، زیرا در مکه غالبا اعراب مشرک معاند و اشراف قبایل مخاطب بودند، و در مدینه منافقان و یهودیان، که طبعا دو گونه خطاب و عتاب را مىطلبد. پس از این مقدمه فرقهاى کلى- امّا نه قطعى- سورههاى مکى و مدنى را ذکر مىکنیم:
کوتاهى آیات و سورهها بیشتر نشان مکى بودن آنهاست، و برعکس بلندى آیات علاوه بر بلندى سوره، مدنى بودن آنها را مىرساند.
لحن تند و شدید سوره بیشتر با اهل مکه است، و زبان نرم و ملایم با اهل مدینه که مخاطب بیشتر مؤمنانند.
بحث درباره اصول اعتقادى اسلام و اثبات توحید و معاد و آسمانى بودن قرآن و برخورد تند با شرک و عادات جاهلى از ویژگیهاى سور مکى است، و تفصیل احکام و بیان شریعت اسلام و احتجاج با اهل کتاب و مبارزه با منافقان از خصایص سور مدنى است.
در سورههاى مکى خطابها بیشتر به صورت «یا أَیُّهَا النَّاسُ» است، و در سورههاى مدنى «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا».
در پایان یادآور مىشویم ملاک تشخیص مکى و مدنى بودن، یا خبر و نقل است (یعنى سماع) یا شواهد ظاهرى و محتوایى که کلیّات آن ذکر شد و نمونههاى استثنایى نیز دارد.[ 5]
به صورت خلاصه بحث فوق را می توان در دو بخش بیان نمود:
ویژگی سورههای مکی:
کوتاه بودن سورهها، دعوت به اصول عقاید، دعوت به فضایل، مجادله با مشرکان، کثرت سوگند، کثرت خطاب «یا أیها الناس»، قصص انبیاء و امتهای پیشین.[ 6]
ویژگی سورههای مدنی:
جدال با اهل کتاب، دعوت آنها به ترک غلوّ در دین؛ کثرت ذکر جهاد، اعلام جهاد و تشریع احکام آن؛ تفصیل احکام حدود، فرائض، حقوق، و نصابهاى ارث؛ بیان قوانین اقتصادى و سیاسى، قراردادها و پیمانهاى بینالمللى، استدلالهاى منطقى در بیان حقایق دینى، و طولانىبودن آیات و سورهها.[ 7]
بحث در مکى یا مدنى بودن سوره- و گاه آیه- در تفسیرهاى قرآن آمده است و در ابتداى هر سوره هم پس از ذکر نام آن به مکى یا مدنى بودنش تصریح شده است.
بنابراین تعداد سورههاى مکى 86 و مدنى 28 است.[ 8]
[1]- هجرت پیامبر اکرم جمعه اول محرّم سال 14 بعثت، برابر 16 ژوئیه 622 م. مى باشد که مبدأ سال هجرى است. دوشنبه اول ربیعالأول سال یکم هجرى برابر 13 سپتامبر 622 م. زمان خروج رسول خدا صلّى اللّه علیه و اله از مکّه براى هجرت به مدینه بوده. (رامیار، تاریخ قرآن، جدول تاریخى گاه شمار سیره رسول خدا و حوادث مهمّ جهان، 705).
[2]- «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِیناً» مائده،آیه3.
[3]- آشنایى با علوم قرآنى(رکنى)، ص 110.
[4]- قانون تفسیر، ص 390.
[5]- با استفاده از تاریخ قرآن(معرفت)،ص 50- 51.
[6]- آشنایى با علوم قرآنى(رادمنش)، ص 171.
[7]- همان، ص 172.
[8]- آشنایى با علوم قرآنى(رکنى)، ص 111.